Jak odpowiednio wdrożyć system pracowniczych...
W wielu firmach w pewnym momencie ich funkcjonowania jest uruchamiany system ocen dla pracowników. O ile idea takiego rozwiązania wydaje się być bardzo atrakcyjna i w teorii dająca sporo korzyści kadrze kierowniczej, to pamiętać jednak należy o jednej bardzo ważnej rzeczy. Aby coś takiego się sprawdziło, to musi być odpowiednio wdrożony, a z tym niekiedy różnie bywa.
W dużej części firm i przedsiębiorstw wdrożenie systemy pracowniczych ocen związana jest ze sporą ilością obaw wśród załogi z różnych szczebli, będzie to dotyczyć zarówno ludzi z produkcyjnych stanowisk, ale też zarządu i kierownictwa. Jeśli nie rozwieje się tych obaw na początkowych etapach, to często się okazuje, że wszystko co zostało zrobione będzie bez żadnej wartości.
W czasie uruchamiania systemu ocen ma dość duże znacznie, aby od początku w jego opracowanie byli angażowani przedstawiciele załogi i poszczególni kierownicy. Z pewnością to pozwoli na lepsze zdefiniowanie całego systemu oceniania, a także na bieżąco rozwiewać będzie różnego rodzaju wątpliwości, jakie na pewno będą się pojawiać.
A takich wątpliwości na pewno będzie dużo, bo pracujący ludzie, zwłaszcza z większym stażem, często niezbyt chętnie podchodzą do różnych zmian. System taki traktowany być może jako nikomu niepotrzebna fanaberia, lub też jako forma kontrolowania załogi. Niektórzy mogą nawet widzieć w nim zagrożenie związane z ewentualnymi zwolnieniami jakiejś części zatrudnionych.
Z takich też powodów osoby które będą wdrażać tego typu system ocen od samego początku powinny utrzymywać dobre kontakty z każdą grupą pracowników i na bieżąco rozwijać wszelakie wątpliwości, jakie się pojawią. Dobrym wyjściem jest utworzenie odpowiedniej grupy doradców, który wybrani będą wśród osób cieszących się dużym zaufaniem zarówno załogi jak i kadry kierowniczej.
Trzeba koniecznie zadbać o informacyjną kampanię, która przede wszystkim będzie stawiać na prosty przekaz do ludzi. Najlepszą formą będzie bezpośrednie kontaktowanie się z kierownictwem i pracownikami, w czasie nich będzie można na bieżąco omawiać różne wątpliwości i nieporozumienia.
Dodatkowe lektury: