W jaki sposób są oceniane kompetencje zawodowe...
Różne przedsiębiorstwa i firmy przyjmują różnorodne kryteria jeśli będzie chodzić o ocenę pracowników. Część z tych kryteriów jest oparta bardziej na relacjach i sympatiach, niż na rzeczywistym zweryfikowaniu umiejętności kogoś. Z kolei w innych przypadkach są wykorzystywane zaawansowane narzędzia, mające za zadanie zmierzyć szczegółowo wszystko, co będzie się wiązać z pracą konkretnej osoby.
W chwili obecnej coraz większym zainteresowaniem zaczynają się cieszyć różne narzędzia do weryfikowania pracowniczych kompetencji. Wykorzystywane są one przykładowo przy przyjmowaniu nowych ludzi, aby zweryfikować ich przydatność dla firmy, lecz także do okresowych ocen już pracujących. Do takich ocen przede wszystkim będzie się brało umiejętności oraz wiedzę, ale wraz z zaangażowaniem i zachowaniem.
Pośród wielu metod, które są używane wyróżnia się szczególnie Assessment/Development Center, uznawana aktualnie za najlepszą w tym względzie. Po statystykach można zobaczyć, że jej poziom skuteczności sięga nawet 76%, daje to to poziom, do jakiego pozostałe metody nawet się nie zbliżają. Co oczywiste należy ją odpowiednio zastosować, ponieważ tylko w takich przypadkach badanie będzie odpowiednio efektywne.
Grupa międzynarodowych specjalistów opracowała w ostatnim czasie dokładne wskazówki, które dotyczą przebiegu całego procesu. Wskazują przy tym na kilka istotnych kwestii, które należy brać pod uwagę przy przeprowadzaniu pracowniczych ocen, a zaniedbanie których przyczynić się może do nieodpowiednich wniosków.
W pierwszej kolejności bardzo ważną rolę będzie tutaj odgrywać należyta analiza miejsca pracy. Powinna być ona przeprowadzona w taki sposób, aby pozwolić na wyznaczenie kompetencji i wskaźników efektywności. Stanowi to niezwykle ważny punkt, gdyż zależały od niego będą kolejne zadania, jakie zostaną wręczone pracownikowi.
Bardzo istotne jest także wykorzystanie wielu rozmaitych metod, przy pomocy których da się na różnych płaszczyznach oceniać i badać zakres kompetencji. Wykonana analiza zawierać powinna przynajmniej jeden rodzaj symulacji wiążący się ze wskaźnikami efektywności jeśli będzie chodzić o konkretne stanowisko pracy. Pośród stosowanych najczęściej wymienia się odgrywanie roli, prezentacje, koszyk zadań i grupowe dyskusje.
Źródło: