gru 07 2016

Jak się przeprowadza ocenę efektywności...


Popularność różnego rodzaju szkoleń bez przerwy rośnie, firmy zaczynają bowiem mieć świadomość ich zalet zarówno dla siebie jak i samych pracowników. Jednak sam fakt odbycia szkoleń to jedna sprawa, a rzeczywiste korzyści, jakie się dzięki nim osiągnęło to zupełnie co innego. Wielu ludzi na pewno potwierdzi, że pieniądze na szkolenia zostały wydane rozsądnie, dopóki nie zacznie się rozmawiać o szczegółach.
W praktyce wśród naszych firm nie ma dużego zainteresowania rzetelnie wykonanymi ocenami efektywności. Poza tym również same firmy szkoleniowe mało chętnie oferują pełny proces oceny treningów. A w rzeczywistości będzie to niezwykle przydatne do stwierdzenia, w jaki sposób tak naprawdę wydaje się pieniądze na to.
W praktyce pełna ocena składa się z czterech zasadniczych poziomów, i to wszystko razem zebrane daje kompleksowy obraz tego, jak szkolenia były efektywne. Pierwszy poziom to reakcja, czyli informacja o tym, jaka część uczestników była zadowolona i czy im się zwyczajnie to, w czym brali udział podobało.
Kolejnym poziomem jest nauka, tu należy się dowiedzieć, ile wiedzy było przekazane uczestniczącym pracowników i jakie umiejętności udało im się przećwiczyć. Idąc dalej poziom trzeci to zachowanie, tu z kolei weryfikowane jest, jakimi sposobami zdobyta wiedza jest w praktyce wykorzystywana. Często się bowiem zdarza, że uczestnicy bardzo dobrze wiedzą, jak postępować w konkretnym przypadku, ale nie chcą z tego korzystać.
I tutaj będzie miejsce na ostatni z poziomów, czyli tak zwany rezultat. Rezultat jest faktyczną ocenę efektywności i skuteczności tego, czego uczestnicy się nauczyli  i co mają używać w czasie realizacji swoich obowiązków zawodowych. Dopiero zebranie tych wszystkich elementów pozwoli na całościową ocenę przeprowadzonego procesu szkolenia.
Jak się okazuje jednak taka kompletna ocena efektywności cały czas jest bardzo rzadko spotykana w praktyce. Niestety większości firm zamawiających szkolenia w zupełności wystarczy sam fakt ich odbycia, nie są zainteresowane jakimś głębszym analizowaniem. Być może może to również wynikać z kosztów, gdyż na takie oceny trzeba jednak trochę wydać.
Źródło:
http://www.szkolenia-integracyjne.pl/spotkania-imprezy
http://www.szkolenia-menedzerskie.pl/szkolenia_zarzadzanie/
http://www.hotelnaszkolenie.pl/gry-menedzerskie

symulacjeszkoleniowe : :