Najnowsze wpisy, strona 6


gru 11 2015 W jaki sposób prawidłowo przygotować plan...
Jeżeli któraś z firm będzie bardzo chciała, to może na cykl szkoleń dla pracowników wydać rzeczywiście sporo. Jednak czy przyniesie to pożądane rezultaty, to całkowicie odmienna sprawa. Jeśli nie zaplanuje się dobrze tego typu szkoleń i budżetu na nie przeznaczonego, to okazać się jednak może, że poza tym, że pracownicy będą zadowoleni wszystko będzie jak dawniej.
 
Wbrew opinii dużej ilości osób które będą odpowiedzialne za szkolenia pracownicze przygotowanie ich we właściwy sposób wcale nie jest łatwe. W tym obszarze jest wiele rozmaitych pułapek, niewidocznych na pierwszy rzut oka, których skutki mogą wyjść nawet po ładnych kilku latach. Pułapki tego typu opisane zostały już dawno, ale w dalszym ciągu w niejednej firmie osoby odpowiedzialne za szkolenia nie raczyły ich poznać.
 
Jednym z głównych błędów podczas planowania szkoleń jest stosowanie jedynie ankiet które są adresowane do kierowników liniowych. Przeważnie kierownicy prezentują w nich oczekiwania swoje albo pewnych pracowników, a nie rzeczywiście to, co działowi jest potrzebne. Opinia tych kierowników jest ważna, jednak raczej się nie powinno jedynie na tym opierać decyzji o szkoleniach.
 
Analogicznie sprawa wygląda z ankietami które mają być wypełniane przez samych pracowników. Tu najczęściej pojawia się prawdziwy koncert życzeń, który przede wszystkim będzie uwzględniał ich własne preferencje i oczekiwania, często nie mające wielkiego powiązania z rodzaje wykonywanych przez nich obowiązków. Pracownicy często będą wybierać szkolenia które będą atrakcyjne, na przykład z powodu wyjazdu, a nie naprawdę coś dające firmie.
 
W sporej ilości firm problemem jest także podział środków na szkolenia dla pracowników nie według rzeczywistych potrzeb, a wielkości zatrudnienia. Rezultatem takiego działania na przykład może być to, że w niektórych działach, na przykład IT albo księgowości może braknąć środków na jakieś potrzebne szkolenia, a z kolei któreś inne jednostki będą je wydawały zupełnie na siłę.
 
Tego typu pułapek jest całkiem sporo, oczywiście nie wszystkie z wymienionych wyżej sytuacji pojawią się w każdej firmie. Jednak jeżeli już wystąpią i nikomu nie będzie się chciało na to reagować, to jest duże prawdopodobieństwo, że przygotowane plany szkoleniowe nie będą w pełni efektywne.
 
Dodatkowe lektury: 
symulacjeszkoleniowe : :
gru 11 2015 Jak odpowiednio wdrożyć system pracowniczych...
W wielu firmach w pewnym momencie ich funkcjonowania jest uruchamiany system ocen dla pracowników. O ile idea takiego rozwiązania wydaje się być bardzo atrakcyjna i w teorii dająca sporo korzyści kadrze kierowniczej, to pamiętać jednak należy o jednej bardzo ważnej rzeczy. Aby coś takiego się sprawdziło, to musi być odpowiednio wdrożony, a z tym niekiedy różnie bywa.
 
W dużej części firm i przedsiębiorstw wdrożenie systemy pracowniczych ocen związana jest ze sporą ilością obaw wśród załogi z różnych szczebli, będzie to dotyczyć zarówno ludzi z produkcyjnych stanowisk, ale też zarządu i kierownictwa. Jeśli nie rozwieje się tych obaw na początkowych etapach, to często się okazuje, że wszystko co zostało zrobione będzie bez żadnej wartości. 
 
W czasie uruchamiania systemu ocen ma dość duże znacznie, aby od początku w jego opracowanie byli angażowani przedstawiciele załogi i poszczególni kierownicy. Z pewnością to pozwoli na lepsze zdefiniowanie całego systemu oceniania, a także na bieżąco rozwiewać będzie różnego rodzaju wątpliwości, jakie na pewno będą się pojawiać.
 
A takich wątpliwości na pewno będzie dużo, bo pracujący ludzie, zwłaszcza z większym stażem, często niezbyt chętnie podchodzą do różnych zmian. System taki traktowany być może jako nikomu niepotrzebna fanaberia, lub też jako forma kontrolowania załogi. Niektórzy mogą nawet widzieć w nim zagrożenie związane z ewentualnymi zwolnieniami jakiejś części zatrudnionych.
 
Z takich też powodów osoby które będą wdrażać tego typu system ocen od samego początku powinny utrzymywać dobre kontakty z każdą grupą pracowników i na bieżąco rozwijać wszelakie wątpliwości, jakie się pojawią. Dobrym wyjściem jest utworzenie odpowiedniej grupy doradców, który wybrani będą wśród osób cieszących się dużym zaufaniem zarówno załogi jak i kadry kierowniczej.
 
Trzeba koniecznie zadbać o informacyjną kampanię, która przede wszystkim będzie stawiać na prosty przekaz do ludzi. Najlepszą formą będzie bezpośrednie kontaktowanie się z kierownictwem i pracownikami, w czasie nich będzie można na bieżąco omawiać różne wątpliwości i nieporozumienia.
 
Dodatkowe lektury: 
symulacjeszkoleniowe : :
lis 11 2015 Wady i zalety zarządzania które będzie...
Jednym z bardziej istotnych błędów, przytrafiających się niektórym managerom wyższego szczebla jest zbytnie uleganie modzie przy podejmowaniu decyzji zarządzających. Nie wybierają oni sprawdzonych, a co najważniejsze dopasowanych do oczekiwań firmy strategii, które zapewniłyby stabilny rozwój. Skupiają za to mnóstwo energii na forsowanie nowości, jakie niekoniecznie są potrzebne w funkcjonowaniu firmy.
 
Często taki model zarządzania przy pierwszym spojrzeniu może sprawiać wrażenie nowoczesnego i skutecznego. Ale z reguły wiąże się to z tym, że dane techniki będą działać w firmie przez jakiś okres czasu, a następnie zastępowane są w całości nowymi. Będzie na to szło mnóstwo czasu i pieniędzy, a efektem takich działań jest zwiększająca się dezorganizacja w funkcjonowaniu firmy.
 
Dzieje się tak dlatego, że praktycznie wszystkie te pomysły i nowinki są wdrażanie zupełnie przypadkowo, bez powiązania w kompleksową wizję tego, jak przedsiębiorstwo ma rozwijać. I jeżeli w dokumentach wszystko dobrze wygląda, a spodziewane rezultaty powinny przyprawiać o zawroty głowy, to w praktyce przeważnie prowadzona w taki sposób polityka raczej niewiele przyczyni się do faktycznego rozwoju firmy.
 
Spora część managerów wyższego stopnia miewa takie problemy dlatego, że działają oni w pierwszej kolejności opierając się na emocjach, bez chłodniejszego spojrzenia i oceny danych rozwiązań. Czasami jest to też pożądanie za tym, co działa u konkurencji, chociaż nie w każdym przypadku techniki które się sprawdziły w jednym przedsiębiorstwie zdadzą egzamin w innym miejscu. 
 
Konsekwencje decyzji podejmowanych w taki sposób przeważnie od razu nie będą bardzo widoczne, a zaczną się objawiać po pewnym okresie zmian. Jednak wymierne są wydatki, które będą do poniesienia w związku z nowymi rozwiązaniami i pomysłami, oraz czas, jaki trzeba na to wszystko przeznaczyć.
 
W wielu przypadkach te efektowne pomysły mogą zupełnie przesłonić rzeczy, które firma potrzebuje i będą uniemożliwiać próby ich wprowadzenia. Dodatkowo ciągłe żonglowanie nowymi pomysłami i rozwiązaniami sprawić może, że najbardziej istotnym celem przedsiębiorstwa przestaje być sprzedaż i produkcja, a większość energii będzie szło właśnie na to, żeby któryś raz z rzędu reorganizować pracę w każdym dziale.
 
Dodatkowe lektury: 
symulacjeszkoleniowe : :